Eindelijk bericht - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu Eindelijk bericht - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu

Eindelijk bericht

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

22 Januari 2007 | Tonga, Nuku'alofa

Malo e lelei!!!,

Ik ben eindelijk op plaats van bestemming na twee dagen reizen. Was echt vermoeiend! Zit nu in Sopu een klein dorp vlak bij de hoofdstad bij de familie Talakai. Ben eerst naar LA gevlogen maar in het vliegtuig niet veel geslapen. We hadden wel een klein uurtje vertraging. Daarna moesten we de douane door. Was echt een niet normaal lange rij! Ik heb totaal meer dan anderhalf uur gewacht voordat ik aan de beurt was. Het stomme was dat toen ik 15 mensen verwijderd was van de balie opeens 2 van de 3 medewerkers pauze gingen houden of er in ieder geval mee stopten. Toen lieten ze ons alleen. Opeens ging de enig overgebleven douanier ook weg. Stonden wij daar. Maar gelukkig kwam hij na 5 minuten terug, maar was lekker chagarijnig. Hij had er duidelijk geen zin meer in. Nou ik was ook chagarijnig aan het worden. Ik was doodop en wilde gewoon ergens rustig zitten of zo. Het was voor mij midden in de nacht en ik had geen slaap gehad. Toen ik eindelijk langs de douane was moest ik nog mijn koffers pakken en weer zelf gaan inleveren. Maar het was niet duidelijk waar. Heb het wel gevonden en toen moest ik mijzelf weer inchecken, maar wist ook niet waar. Er was niemand zoals ze wel op Schiphol zeiden die tranfers konden helpen. Heb uiteindelijk de Air New Zealandbalie gevonden. Maar het was niet één speciaal voor transfers. Gewoon een gewone. Daar waren ze eindelijk wel aardig. Toen weer door bagagecontrole en paspoortcontrole. En na 3 uur of zo nadat ik hoorde aan te komen was ik eindelijk bij de gate waar ik hoorde te zijn. Daar geprobeerd te mailen en zo, maar toen ik er één dollar in had gestopt deed hij het helemaal niet. Weg dollar. Toen heb ik nog geprobeerd te bellen naar Malia, maar de telefooncel pakte mijn creditcard niet en ik had niet genoeg muntjes, dus schoot allemaal niet echt op.

Was wel een aardig Amerikaans ouder koppel met wie ik aan de praat raakte. Zij gingen naar Nieuw Zeeland op vakantie. Ze woonden in een RV ( een camper) en waren altijd op weg. Wel interessant misschien als ik ooit nog ander onderzoek wil gaan doen. Omdat ik zo moe was ook een beetje geprobeerd te slapen op de stoelen in de wachtruimte. Wel grappig zag wel dat ik naar Tonga ging. Kwamen steeds meer wat gezettere mensen overal zitten. In het vliegtuig zat ik ook naast een erg grote Tongaanse man. Was wel een beetje vervelend omdat hij zoveel ruimte innam en mijn ruimte daardoor beperkt werd. Heb wel in dit vliegtuig nog wat geslapen. Tussenstop gehad in Apia (Samoa) en daar kwam een man naar mij toe die vroeg of ik Nederlandse was. Ik: “ Ja, hoezo?” Toen vroeg hij of ik Malia kende. Deze man, Henry genaamd, woonde in Groningen en had dezelfde reis ondernomen, zonder dat ik het wist. Hij zei dat Malia had gezegd dat ik in hetzelfde vliegtuig zou zitten. Nou had ik iemand die mij Malia kon helpen vinden omdat hij haar kende en ik niet.

Aangekomen op Tonga ben ik door Malia met een taxi afgehaald. Het is hier erg warm en overal lopen varkens, kippen en honden rond. Wel heel mooi groen. Dat komt ook van de tropische buien die soms overwaaien. Toen ik aankwam bij haar ouderlijk huis in Sopu zei ze dat ik maar moest gaan slapen en rusten. Zij ging weg en ik had het hele huis voor mijzelf. Ik heb wat geslapen en wat in mijn dagboek geschreven. Werd wel door twee nichtjes van Malia de hele tijd gestalkt. Ze sprongen de hele tijd voor mijn raam op en neer en vroegen om een dollar en een lollypop. Ik zei dat ik niks had. Toen de broer van Malia thuiskwam die hier woont werd hij heel boos op de kinderen en zei dat ze weg moesten gaan. Hij zei dat ik ze de volgende keer weg moest sturen. Malia was toen ze terugkwam ook heel boos op de kinderen. Ik vond het niet heel erg dat ze er waren, ten minste toen ik eindelijk wat gerust had. Want zij brachten me wat gezelschap toen niemand er was. En ik kon ook niet weg bij het huis omdat ik de sleutel niet had en überhaupt hier de weg niet weet.

Ben vroeg naar bed gegaan. Malia en broer gingen beiden ’s avonds weg. Malia is niet meer thuisgekomen. Ze zou me mee naar de stad nemen. Maar had haar de hele ochtend niet gezien. Ik wist niet echt wat te doen omdat de broer naar zijn werk was en Malia ook weg was en ik weer alleen in het huis achterbleef. Een andere broer kwam met zijn kinderen ’s ochtends aan vanaf één van de andere eilanden van Tonga. Maar die waren ook weggegaan. De stad in. Dus toen zat ik weer in mijn eentje. Niet wetend wat te doen omdat ik niet de weg weet. Er rijden jammer genoeg sinds november ook geen bussen meer naar de stad. Lopen naar de stad doen ze hier allemaal niet, maar denk wel dat ik het ga doen. Het is volgens mij een half uur. Nu nemen ze elke keer een taxi, maar die zijn sinds november duur geworden. Alles trouwens jammer genoeg. Maar misschien rijden vanaf februari de bussen weer.

Sione, de broer van Malia die met zijn kinderen ’s ochtends aankwam, was aardig en heeft veel met mij gepraat. Hij heeft me ook mee genomen bij het doen van boodschappen. Maar omdat ze geen auto hebben zijn ze allemaal heel afhankelijk van anderen. Dus reden we met iemand anders mee. Hij kocht echt van alles van kraampjes aan de kant van de weg: grote trossen bananen (zelfs nog met steel van de boom er nog aan), kokosnoten, papayas, komkommers, pele (een blad dat je kookt en dat smaakt als heel bittere spinazie, beetje tabaksmaak = wel aardig), zoete aardappel en nog veel meer. Het ging allemaal achter in de achterbak, die niet meer dicht kon daarna. Sowieso was de auto een beetje brak, want de deur aan een kant van de auto was alleen nog maar staal of ijzer het had geen bekleding meer. ’s Avonds met Malia’s andere broer gegeten: pele met varken en zoete aardappel. ’s Middags mijn eerste corned beef gehad. Ziet er niet echt smakelijk uit. Lijkt net of je rauw vlees eet met alles er in gemalen inclusief botten. ’s Avonds kwam Malia mij ophalen om mee uit te gaan. Ze was blijkbaar de hele nacht en dag bij Henry geweest. Ze hadden ’s avonds blijkbaar wat gedronken en hij was buiten bewustzijn geraakt. En had de volgende dag erge buikpijn gekregen. Daarom was ze bij hem gebleven. Hij zei dat het waarschijnlijk kwam door het vliegtuigeten. Ik zei dat het kon, maar dat drinken en opblijven als je heel moe bent een jetlag hebt ook niet echt hielp.

Nou ben dus uitgegaan en was gezellig. Eerst naar een bar gegaan waar veel mensen waren, ook westerlingen. Het was duidelijk een hippe populaire bar. Maar ze vonden het te druk en daarom zijn we samen met de Amerikaanse nicht van Malia met man en dochter (denk ik) naar een andere bar gegaan. Met zijn allen in de auto gepropt en ik op schoot. Was inderdaad veel rustiger, maar was de enige blanke vrouw. Dus keken me wel aan. Opeens begonnen ze karaoke te zingen!! Ja Anke karaoke!!! Maar dan niet vals zoals in Nederland na een paar biertjes maar echt allemaal heel goed. Echt ongelofelijk. Het waren wel slome nummers, dus dat was wel jammer. Om 2.15 kwam de politie en moesten we meteen allemaal weg. Ze zetten mij bij het huis af, maar Malia ging met Henry mee en daar slapen. Ik heb dus nog geen een nacht met haar op de kamer geslapen. Ik hoop niet dat ze om mij wegblijft, maar dat zal wel niet.

Vanochtend werd ik wakker omdat ik uit mijn bed gebrand ben. Is weer relaxed dagje geweest. Heb een stukje gelopen om de omgeving te verkennen. Maar ben op een gegeven moment maar teruggekeerd omdat het te heet was.

Oh ja wat ik nog vergeten was te vertellen. Ik zei toch dat het qua kleding heel conservatief zou zijn hier. Nou dat valt echt allemaal heel erg mee. Ik wou dat ik mijn mooie hemdjes toch had meegenomen en niet had weggedaan omdat ik dacht dat ze te bloot waren. Malia en anderen dragen gewoon spagettibandjes en hemdjes met open ruggen.

Dat was allemaal eerder. Vandaag is het alweer maandag. Het internetcafe waar ik heen wilde was dicht vandaar. Gisteren (zondag) ben ik naar de kerk gegaan. Was erg leuk om te zien. Iedereen mooi aangekleed. De mannen in hon lange rokken en blouse of shirt er boven en soms ook een matje over die rok. De vrouwen met een rok en daarover een soort grasrokje of iets dergelijks. Ze zongen heel mooi net zoals ze in de boekjes zeiden. Deze zondag was een speciale dag voor studenten en scholieren. Daarom was er een feest erna. Ik was ook uitgenodigd. Er was heel veel eten en ik mocht mee eten. Ondertussen werden er toespraken gehouden over school en dergelijke.

Nou ik kan wel veel meer vertellen, maar vind het zielig voor jullie omdat jullie het allemaal moeten lezen. Het gaat hier trouwens allemaal heel langzaam en is soms best saai. Dan mis ik jullie allemaal. Het enige wat ze doen is slapen en eten, lijkt het. En ik wil soms toch wat anders. Maar ja als antropoloog moet je je aanpassen he. Ik moet wel echt wennen. En heb op het punt gestaan het vliegtuig weer terug te pakken. Maar moet door het dipje heen. Komt allemaal goed zeg ik dan. Nu heb ik gezelschap gekregen van twee jongens die neefjes zijn van Malia. Erg aardig en nu is het wat leuker. Ik heb ook een nieuw vriendinnetje van 5, Britney. Zij houdt me veel gezelschap. ALhoewel ze geen engels kan, is het toch leuk. Nu houdt ik op!

Tot snel weer spreeks!

Karlijn

  • 21 Januari 2007 - 23:45

    Inge:

    Heeey Karlijn!

    Fijn te horen dat je goed bent aangekomen . Ja, t leven van een antropoloog gaat niet altijd over rozen hè. Maar het gaat je vast lukken om er een hele geweldige tijd van te maken en hopelijk ook nog een aardig onderzoek te doen. Maar vooral genieten hè! Succes!

    Liefs,
    Inge

  • 22 Januari 2007 - 00:53

    Marrit :

    Karlijn!Wat ben ik blij wat van je te horen meid!Ik werd echt een beetje bezorgd.Zo te zien heb je even een moeilijke start.Je moet weten dat ik veel aan je denk, en ik geloof er zeker in dat jij je plekje wel zult vinden daar!Sterkte en succes gewenst!dikke kus en ga ervoor!

  • 22 Januari 2007 - 07:27

    Judit:

    hee karlijn!

    maak je geen zorgen: ergens aan de andere kant van de wereld in je eentje uit een vliegtuig stappen wetende dat je pas over een paar maanden weer thuis bent ís gewoon niet zo leuk. lees het log van jolien maar :p... maar echt, over een paar weken geniet je er vast ontzettend van!

    sterkte,

    judit altena

  • 22 Januari 2007 - 09:24

    Geert Glas:

    Hee Karlijn, wat een avonturen! Het klinkt allemaal heel spannend. Het is wel heel fijn dat je een vriendinnetje hebt gekregen, ook al heet ze Britney en is ze vijf. Veel sterkte en succes!

  • 22 Januari 2007 - 09:25

    Martine:

    Lieve karlijn, Leuk om te lezen hoe het je vergaat. Ik leef helemaal met je mee. Alleen naar curacau was ook niet leuk, maar na een paar weken werd het steeds leuker. Hopelijk geld dat ook voor jouw. Grappig dat je ineens in een totaal andere situatie zit. Succes en heel veel plezier!, liefs martine

  • 22 Januari 2007 - 10:08

    Geert Glas:

    Hee Karlijn, wat een avonturen! Het klinkt allemaal heel spannend. Het is wel heel fijn dat je een vriendinnetje hebt gekregen, ook al heet ze Britney en is ze vijf. Veel sterkte en succes!

  • 22 Januari 2007 - 11:47

    Anke:

    Heey notorious,
    Nou dan moet je maar een nieuwe sexy garderobe gaan aanschaffen hé!? T klinkt allemaal heel leuk en lekker warm. Keep us on the heigt van je avonturen. En evengoed niet te gewaagde kleding dragen hé. Denk aan de reputaie van alle antropologen wereldwijd!
    Kus anke
    hopelijk laat je snel weer wat van je horen!

  • 22 Januari 2007 - 16:30

    Marieke:

    Lieve Karly,
    niet opgeven! Je kan t! Leuk om te lezen wat je aan t doen bent. Wel heeeel vreemd hoor dat je aan de andere kant van de wereld zit. Ik mis je wel.
    Hier alles ok. Alleen enorme storm en het dak is van mn kamer gewaait: lekkage...! Voor de rest alles rustig. We missen je Karly. Zet m op! Liefs

  • 22 Januari 2007 - 16:31

    Marieke:

    gewaaid is met een d maar dat geeft niks! Hoei! Tonga ole ola!

  • 22 Januari 2007 - 16:41

    Eefje:

    hoi Karlijn,
    Fijn dat je goed bent aangekomen. Ik word langzamerhand ook wel zenuwachtig nu veel medestudenten al weg zijn. Ik hoop dat je je de komende dagen een beetje thuis gaat voelen.

  • 22 Januari 2007 - 18:48

    Esther Wijma:

    Heej Karlijn!

    Zet hem op daar!!! En geef vooral niet op! Alle begin is moeilijk, maar het wordt een mooie tijd!! En vergeet niet: hier is het kloteweer;-)

    veel liefs esther

  • 22 Januari 2007 - 21:14

    Papa:

    Ha Karlijn!

    Dat is een lang verhaal! Volgens mij gaat alles goed en zit je al midden in de participerende observatie. Wat het vervoer betreft: kun je geen oude fiets aanschaffen of hebben ze die daar niet? Of is het misschien gevaarlijk op de weg met al die rammelende bakken zonder deuren? Hou je taai en volg je plan!

    Liefs, Papa

  • 22 Januari 2007 - 21:29

    Bob:

    Hoi Karlijn,
    goed om te horen dat je wel veilig bent aangekomen. Jammer dat je de eerste dagen al in een dipje zit, maar daar gaat zeker verandering in komen. Heel veel plezier, en maak wat leuke foto's (van de kikkers enzo). Groetjes bob

  • 22 Januari 2007 - 21:31

    Annika:

    Hoi zusje!! Gelukkig ben je veilig en wel aangekomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me stiekem wel een beetje ongerust maakte.. maar gelukkig was je mailtje daar vanochtend ;) Houd je taai en maak er een mooie tijd van!! Dikke kus, je zus :P

  • 23 Januari 2007 - 11:52

    Meike:

    Hey Karlijn,
    Ah, heb echt wel met je te doen, maar zoals je al zegt: door de heimwee moet je gewoon heen! Hopelijk gaat dat iedere dag ietsje beter... En ik kan je wel één enorm voordeel vertellen van weg zijn: het vriest hier nu 6 graden 's nachts (ik moest vanmorgen een wak hakken voor de goudvissen in de mini-vijver in de tuin). Dus geniet van het tropische zonnetje :D
    Tot gauw en veel sterkte!
    Liefs,
    Meike

  • 23 Januari 2007 - 11:52

    Meike:

    Hey Karlijn,
    Ah, heb echt wel met je te doen, maar zoals je al zegt: door de heimwee moet je gewoon heen! Hopelijk gaat dat iedere dag ietsje beter... En ik kan je wel één enorm voordeel vertellen van weg zijn: het vriest hier nu 6 graden 's nachts (ik moest vanmorgen een wak hakken voor de goudvissen in de mini-vijver in de tuin). Dus geniet van het tropische zonnetje :D
    Tot gauw en veel sterkte!
    Liefs,
    Meike

  • 23 Januari 2007 - 14:38

    Marjolein:

    Hoi Karlijn!!
    Ik hoor het al: lekkere vruchten bij kraampjes, lieve kindjes, loslopende dieren, moeilijk aanpassen, langzame start.... het lijkt net op je reis in Ecuador. Het komt dus allemaal goed!

    Marjolein

  • 23 Januari 2007 - 18:34

    Christa:

    Hai Karly!

    Maak je niet druk, dat wennen en opstarten komt vanzelf, je bent vast snel over de dipjes heen! Heel veel succes ermee, en vergeet ook vooral niet te genieten van alle indrukken, en natuurlijk van het eten en slapen, haha! :p

    x Chris

  • 24 Januari 2007 - 14:03

    Ita:

    hoi nichtje, wat heb je ee hoop te verduren gehad. Ben blij dat je redelijk blijmoedig in het leven staat en door de warmte niet in een winterdip kan raken! x Ita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

In de masterfase van mijn studie culturele antropologie moet een onderzoek verricht worden, waar uiteindelijk een masterscriptie uit zal voorkomen. De eindfase van mijn studie. Ik heb ervoor gekozen mijn onderzoek te verrichten in Tonga (een Polynesische eilandengroep ten noorden van Nieuw-Zeeland) naar retourmigratie. Op deze site zullen mijn vorderingen en mijn algehele verblijf op Tonga te volgen zijn.

Actief sinds 12 Dec. 2006
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 65368

Voorgaande reizen:

30 Januari 2010 - 28 Februari 2010

Nieuw Zeeland

01 Oktober 2009 - 06 November 2009

5 weken India

16 Januari 2007 - 01 Mei 2007

Masteronderzoek Tonga

Landen bezocht: