Gaat al weer wat beter - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu Gaat al weer wat beter - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu

Gaat al weer wat beter

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

24 Januari 2007 | Tonga, Nuku'alofa

Het gaat al veel beter met mij. Ik heb me gewoon neergelegd bij het feit dat alles hier erg sloom gaat en er niet veel te doen is. Mijn dag bestaat uit. Vroeg wakker worden omdat je het bed uitgebrand wordt door de zon of omdat ze om 5 uur 's ochtends met trommels oproepen voor een kerkdienst op zondag, maandag, dinsdag en vrijdagmorgen. Ja erg christelijk. Ik vind het een beetje op het systeem van een moskee lijken daar wordt je ook opgeroepen en heb je meerdere diensten per dag waaronder een om 5 uur. Daarna rustig ontbijten. Dan studeren of lezen. Slapen, dan lunchen en dan op de veranda zitten en met mijn nieuwe vriendinnetje spelen. Iedereen vind het grappig dat we zoveel optrekken omdat zij geen engels kan en ik geen Tongaans. Maar we leren van elkaar en handen en voetenwerk werkt ook goed. Nou ik ga er weer van door want mijn tijd is op.

Tjuus

Karlijn

  • 24 Januari 2007 - 05:07

    Dorien:

    Hi Karlijn, thx voor je bericht. Met jou gaat het zo te horen ook wel helemaal goed komen hoor! Veel succes met alle kerkdiensten :-) En leuk je vriendinnetje!! lfs

  • 24 Januari 2007 - 05:27

    Dorien:

    Hi Karlijn, thx voor je bericht. Met jou gaat het zo te horen ook wel helemaal goed komen hoor! Veel succes met alle kerkdiensten :-) En leuk je vriendinnetje!! lfs

  • 24 Januari 2007 - 08:03

    Saskia:

    Hee,

    Goed dat je je draai een beetje begint te vinden. Wat doe je allemaal met je vriendinnetje?
    Ben je al naar de kerk geweest (om te integreren)?

    Liefs Saskia

  • 24 Januari 2007 - 09:26

    Martine Baars:

    He Karlijn,
    Wat leuk om je ervaringen te mogen lezen! Het klinkt als een uitdaging. Ik hoop dat je het naar je zin zult krijgen daar en een prachtig onderzoek kan doen!
    veel plezier en succes nog!

  • 24 Januari 2007 - 10:10

    Anke:

    Heey curly!
    Leuk dat t zo goed gaat. Hier is t ritme een beetje andersom. Ik ben niet uit bed te branden 's ochtends omdat t zo f*cking koud is ;)!
    Heb je al 'onderzoeksobjecten' gevonden? Wanneer ga je met je interviews enzo beginnen?
    Maak je snel wat foto's? Ben zeer benieuwd hoe je omgeving eruit ziet! Meis genietten hé!!!
    Kus anke

  • 24 Januari 2007 - 11:32

    Marieke:

    Karly!!!!
    Wat goed dat het al weer wat beter gaat, vind dat je dat snel hebt gedaan! Je bent dan ook een lief, leuk en makkelijk persoon, dus dat komt helemaal goed...
    Kan je al wat tongaans. Vraag maar (bijvoorbeeld aan je 5-jarige vriendinnetje...) wat 'Leuk ski-pak'en 'Wat zit je haar leuk' is, dan heeft Anke ook nog wat aan jouw veldwerk ;)
    We missen je!

  • 24 Januari 2007 - 12:08

    Marrit:

    Wat fijn om te horen dat je je al wat beter voelt!Het is inderdaad wijs om gewoon maar mee te gaan in de cultuur, al is het soms vervelend..Leuk dat je een maatje hebt, ook al is ze zo jong!Ben benieuwd naar je foto's!

  • 24 Januari 2007 - 14:22

    Magdalena En Pia:

    Gelukkig gaat het nu weer wat beter! leer ons eens een "Tongese" groet?!?! Dag!!

  • 24 Januari 2007 - 18:02

    Annika:

    Ik hoop dat je snel je draai gaat vinden, maar ik ben er vrijwel zeker van dat jou dat gaat lukken;)Maar waar de opmerking 'mijn tijd is op' vandaan komt, snap ik niet, want die heb je toch zat? :P
    xxx Annika

  • 25 Januari 2007 - 16:05

    Oma-opa:

    fijn dat het beter gaat bij het eerste bericht had ik tranen in de ogen,nu ben ik weer blij. geniet van je verblijf daar en steek er wat van op
    oma

  • 25 Januari 2007 - 23:54

    Carolienepien:

    hee Karlijn! Wat heerlijk om je reisverhalen en al je belevenissen een beetje mee te mogen beleven van zo'n grote afstand. Ik geniet soms een beetje mee met de verhalen vanuit Suriname en dan weer met de verhalen van Tonga, ik hoef zelf niet meer op reis want met een druk op de knop kan ik reizen van de ene kant van de wereld naar de andere, Heel bijzonder. Ik vind het moedig hoe je bezig bent. communiceren met handen en voeten en regelmatig aan je lot over gelaten worden. Ik ben erg benieuwd naar de omgeving, hoe het er uit ziet, en of je al foto's hebt. Ik zie uit naar je volgende verslag. Veel succes en tot berichts :) Carolien

  • 28 Januari 2007 - 14:18

    Magdalena En Pia:

    Misschien is onthaasten niet eens zo slecht! We zijn blij dat het beter gaat! Vertel nog eens wat over dat vriendinnetje! Succes met alles!

  • 25 Februari 2007 - 16:32

    Justine:

    Hoi Karlijn,

    Ik heb net al je verhalen van afgelopen periode gelezen. Ben je tevreden over het verloop van het onderzoek? Je leert wel heel veel van de sociale-culturele aspecten van deze cultuur. Naast hun geloof en hun zang, zijn ze creatief? Is er veel sappig tropisch fruit? Eten ze rare dingen als gedroogd vlees?
    Eigenlijk wil ik best veel weten, lijkt me mooi om zo mee te maken.

    Geniet ervan. En niet meer ziek worden hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

In de masterfase van mijn studie culturele antropologie moet een onderzoek verricht worden, waar uiteindelijk een masterscriptie uit zal voorkomen. De eindfase van mijn studie. Ik heb ervoor gekozen mijn onderzoek te verrichten in Tonga (een Polynesische eilandengroep ten noorden van Nieuw-Zeeland) naar retourmigratie. Op deze site zullen mijn vorderingen en mijn algehele verblijf op Tonga te volgen zijn.

Actief sinds 12 Dec. 2006
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 65381

Voorgaande reizen:

30 Januari 2010 - 28 Februari 2010

Nieuw Zeeland

01 Oktober 2009 - 06 November 2009

5 weken India

16 Januari 2007 - 01 Mei 2007

Masteronderzoek Tonga

Landen bezocht: