Op naar Bodhgaya, waar Boedha de verlichting vond - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu Op naar Bodhgaya, waar Boedha de verlichting vond - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu

Op naar Bodhgaya, waar Boedha de verlichting vond

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

07 Oktober 2009 | India, Vāranāsi

Dag allen,

Ja nu al weer een nieuw bericht! Makkelijk weet iedereen weer dat ik nog steeds gezond en wel ben. Het is hier zo relaxed dat ik gewoon tijd heb om uitgebreid te internetten. Gisteren ben ik naar de Hindu universiteit van Varansi geweest. Volgens onze riksja driver de 3e op de wereldranglijst. Ja ja, naar de universiteit geweest die boven Princeton staat op de lijst! Uche uche. Was wel een mooie tempel aan Shiva gewijd. Verder nog de apentempel bekeken. Letterlijk en figuuurlijk. Het was aan de apengod Hanuman gewijd, en er waren echt heel veel apen. Vond ze naast schattig ook wel een beetje eng omdat we een aap heel aggresief zagen doen. Ben maar ver van ze weg gebleven. De beveliging was hier trouwens heel streng omdat op deze tempel twee jaar geleden een Islamitische terroristische aanslag is geweest.

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan (5 uur) en zijn we bij zonsopgang met de boot langs de Ghats geweest. Het enige nadeel was dat het regende, maar was onze laatste ochtend dus geen keus. Anke ging niet mee want die is heel erg verkouden geworden van de airco in en uit te lopen. Het was een bijzondere boottocht. Al die mensen die zich wassen in de oh zo vieze ganges. Er drijft van alles in en alles wordt er ingedaan. Ook crematies. We zagen dan ook een lijk drijven, heel onsmakelijk. Veel mensen waren 's ochtends rituelen aan het doen en bloemen werden geofferd en met een kaarsje op het water gelaten. Wat ik ook heb gedaan. Dit bljkt goed te zijn voor mijn familie en karma. We zullen zien. We kwamen ook langs een plek waar al de crematies werden verricht. En dat was ongelofelijk. Allemaal hout opgestapeld en er lag ook een bedekt lijk. Het voor ons vreemde is dat het gewone leven daarom heen gewoon door gaat. Er staat een koe naast te eten, honden lopen er langs. Ook mensen. Maar ook bijzonder omdat je ziet dat dood en leven gewoon zo makkelijk naast elkaar bestaan.

Voor de rest heb ik veel geshopt. Dat heb je goed geraden Karien!! Ik heb nu al een sari, sjieke salwaar kameez (of punjabi), broek en shirtjes. Ja het lijkt echt of we bijna niks anders doen dan shoppen. Maar dat is wel elke keer een belevenis. We hebben ook al veel geslapen. Dus als ik nog niet uitgerust was, dan ben ik dat nu wel.

Vanavond vertrekken we naar het weeshuis, vlakbij Bodhgaya. Lijkt me echt leuk! Al die kinderen waar we dan mee gaan spelen. Denk dat dit me aan mijn Ecuador ervaring gaat doen denken. En dat vond ik zo leuk!! We hebben ook schminck meegebracht om ze lekker onder te gaan kliederen. WOrdt helemaal leuk. We gaan dan ook de Boedhistische stad Bodhgaya bezoeken, waar Boedha de verlichting heeft gevonden. Zijn veel interresante tempels om te bezichtigen. Ik denk wel dat ik even geen mogelijkheid heb om te internetten. Misschien pas als we in AGra zijn, onze bestemming na het weeshuis (over zo'n 5 dagen).

Tot snel weer mails en weer bedankt voor alle lieve berichtjes.

P.S.: mama veel beterschap weer en goed dat het weer steeds beter gaat. Misschien gaat mijn bloemenoffer aan de Ganges nog meer beterschap brengen

P.S.2: foto's komen als ik terug ben, ben mijn kabel vergeten

P.S.3: Ik mis de danslessen wel, ook al ben ik in India. Wat zijn jullie nu aan het leren Harsa en Karien?


  • 07 Oktober 2009 - 13:35

    Karien:

    Jeej, klinkt echt zo herkenbaar allemaal, zo leuk! Varanasi blijft een bijzondere stad, vies, chaotisch, maar ook heel apart om leven en dood zo dicht naast elkaar te zien.
    En ben benieuwd naar al je nieuwe kleren!
    Maandag hebben we vooral veel yoga-oefeningen gedaan, zodat we verder kunnen doorzakken. En we gaan onze lenigheid en sierlijkheid trainen. En elke week een dans perfectioneren. Dus je mist niet iets heel neiuws, maar hopelijk leren we wel veel in de tijd dat jij lekker in India zit!
    Ik ben ook echt super benieuwd naar alle foto's! Heel veel plezier in Bodhgaya om lekker met kindjes te spelen!
    xxx

  • 07 Oktober 2009 - 14:33

    Marrit Uit Suriname!:

    he meis, wat ben je heerlijk aan het genieten daar!Fijn hoor. Ik zit weer in Moengo, nu met 2 stagiaires dus dat is erg gezellig. Hoop dat je de kleren past en ze leuk vindt, ze leken me leuk voor je Indiaase danslessen!
    En op je vraag in je mail: nee, veel verdriet hier.

    dikke kus

  • 07 Oktober 2009 - 18:07

    Christa:

    Interessante dingen heb je al gezien! Hopelijk heeft je bloemen-/kaarsoffer effect. :) Veel plezier bij het weeshuis en tot je volgende berichtje! Kus!

  • 07 Oktober 2009 - 19:17

    Annika:

    Hoi zussie,
    Leuke verhalen hoor! Super dat je toch erheen bent gegaan. Ik dacht dat 'wij Haagsmannen' gewend waren om drukke reizen te maken (hihi) ;) Onze reis was echt super, we hebben heel veel gereden (ca 6000 km in 3 weken). Heb zin om straks de foto's uit te wisselen.
    Maar lieve, lieve Karlijn: wil je je reisverhalen ook naar mij mailen? Bob krijgt het wel gemaild en ikke niet :( En hij stuurt ze nu telkens naar mij door.. Ik neem aan niet expres? :(
    xxx Annika

  • 08 Oktober 2009 - 15:23

    Harsa:

    Hey vakantie ganger,

    Zo te horen heb jij de smaak goed te pakken daar wel terug komen he! haha. Wat een verschil van manier van leven daar of niet? is wel een hele mooie ervaring om nooit meer te vergeten.
    Dansles hebben we zo gepland dat jij eigenlijk niks mist of dat je achter loopt. we hebben een planning gemaakt voor de weken dat jij er niet bij bent en gaan we dansen die wel al kennen nog mooier maken en ik ga verder Barsore want die ken ik nog niet helemaal. Wel heel erg leuk omdat we zo ook heel veel nieuwe dingen leren en nog beter worden. Als jij terug bent gaan we samen verder waar we gebleven waren in de les. Heel veel plezier met de leuke kinderen allemaal, en tot snel.
    ik ben heel benieuwd naar de foto's.
    Kus xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

In de masterfase van mijn studie culturele antropologie moet een onderzoek verricht worden, waar uiteindelijk een masterscriptie uit zal voorkomen. De eindfase van mijn studie. Ik heb ervoor gekozen mijn onderzoek te verrichten in Tonga (een Polynesische eilandengroep ten noorden van Nieuw-Zeeland) naar retourmigratie. Op deze site zullen mijn vorderingen en mijn algehele verblijf op Tonga te volgen zijn.

Actief sinds 12 Dec. 2006
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 65378

Voorgaande reizen:

30 Januari 2010 - 28 Februari 2010

Nieuw Zeeland

01 Oktober 2009 - 06 November 2009

5 weken India

16 Januari 2007 - 01 Mei 2007

Masteronderzoek Tonga

Landen bezocht: