Weeshuis vol fantastische kinderen - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu Weeshuis vol fantastische kinderen - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Karlijn Haagsman - WaarBenJij.nu

Weeshuis vol fantastische kinderen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

10 Oktober 2009 | India, Bodhgaya

Dag iedereen,

Een bericht uit Bodh Gaya, een fantastische plek. We zijn 3 dagen geleden in 's nachts in Gaya aangekomen met de trein; waar we pas de volgende ochtend naar het weeshuis konden. We moesten daarom een hotel zoeken in Gaya om 2 uur 's nachts. Anke wist er een, en zei dat die de schoonste was van alle hotels die ze hier had gezien. Wij kamer regelen, komen we in de kamer en vies dat die was!!! Vlekken in de lakens, haren, badkamer die stonk naar urine! Marieke had het niet meer. Nadat we gevraagd hadden om nieuwe lakens en een beetje schoonmaakwerk (wat niet hielp, de nieuwe lakens waren zelfs nog viezer) toch maar gaan slapen omdat we geen andere optie hadden. Maar dan goed verpakt in onze lakenzak zodat we het bed niet hoefden aan te raken. De volgende ochtend hebben we gewacht op Nikki (de schoonzus van Liezet), die in India vrijwilligerswerk gaat doen. Zij zou ons even vergezellen in het weeshuis. We moesten wel een paar uur wachten en dat was niet leuk in Gaya. We gingen eerst zitten in een cafe, maar daar wilden ze ons na een tijdje weg hebben. Toen maar op het station gewacht, maar daar keken ze ook niet vrolijk. Alle mannen zaten ons echt aan te gapen. Niet veel blanken hier denk ik. Toen Nikki er was metteen naar het weeshuis gegaan en wat was dat een verademing!!!

Het weeshuis ligt namelijk in een dorp en wat een rust daar. We zien nu dat India ook heel anders kan zijn. Ook de rit er heen was prachtig! En dan de kinderen echt fantastisch!! We hebben nu twee dagen achter elkaar een soort bonte avond gedaan, waar we gingen zingen en dansen. De kabouter Plop dans en de vogeltjes dans zijn heel populair in het weeshuis. En ik moest ook nog even mijn Indiase moves showen toen ze hoorden dat ik Indiase dans deed. Heb veel foto's gemaakt van de kinderen want dat vinden ze fantastisch. Zal ze thuis allemaal laten zien en meer over het weeshuis vertellen. Anders wordt het weer zo'n lang verhaal.

Bodh Gaya zelf is ook heel bijzonder. Overal zijn tempels gewijd aan Boedha, voor elk Boedhistisch land een. En ze zijn prachtig. Jammer genoeg nog niet allen gezien omdat ze om 12 uur dicht gaan en ik volgens mij een beetje overenthousiast ben qua tempels. Vind ze zo mooi. EN ik ben nog nooit in Azie geweest, dus voor mij extra speciaal. Zijn hier ook heel veel pelgrims, nonnen en monniken uit heel Azie. Fantastisch om hen in hun pijen rond te zien lopen. En dan ook bij de boom te staan waar Boedha de verlichting heeft gevonden. Echt heel bijzonder. Kan het niet vaak genoeg benadrukken. Ook dat alle soorten nationaliteiten samenkomen en mediteren, bidden, etc.

Morgen gaan we hopelijk door naar Agra om de Taj Mahal te zien. Wel jammer aan de ene kant om weg te gaan want dan moeten we de drukte van India weer in. En de Taj Mahal zal wel heel toeristisch zijn. Maar het is maar de vraag of we kunnen gaan want ze zijn aan het staken bij het busveroer en ook het treinvervoer. Niet in deze deelstaat, maar die wordt ook getroffen omdat veel treinen en bussen door die deelstaat gaan. Hoop echt dat het lukt, want anders komt ons strakke schema in de war. We zullen het wel zien.

Liefs een nog steeds volledig gezonde Karlijn

• 10 Oktober 2009 - 09:03

Jolien:

Wow! Klinkt geweldig! Ben weer erg benieuwd naar het vervolg!
    Groeten aan iedereen!

x Jolien

• 10 Oktober 2009 - 10:53

Karien:

Wow, jullie zien echt super veel bijzonders in korte tijd zeg! Ook wel 'leuk' om twee hele verschillende kanten dan in zo;n korte tijd te zien. En wat vonden ze van je Indiaas dans-moves?!
    Ben benieuwd naar de foto's!
    xxx

• 10 Oktober 2009 - 11:31

O Ma:

Karlijn, wat zie je al veel van de wereld in je jonge leven, goede en minder goede dingen. Sla al je indrukken op en doe er wat mee,dat komt je levenswijsheid van pas.
    prachtig die reisverhalen te lezen.tot het volgende verslag.
    liefs van opa en oma

• 11 Oktober 2009 - 09:51

Irene:

Hoi Karlijn,

Heel erg leuk om je verhalen te lezen, krijg ook weer zin om op reis te gaan!

groetjes, Irene

• 11 Oktober 2009 - 10:02

Harsa:

Wauw Karlijn,
    dat klinkt allemaal te gek! ik hoop dat alles goed gaat met het vervoer en heel veel plezier. xxx

• 11 Oktober 2009 - 13:55

Christa:

Ha Karlijn! Gaya klinkt inderdaad niet zo leuk, maar jullie verblijf in het weeshuis heeft volgens mij alles weer goed gemaakt. :) Veel plezier bij de Taj Mahal, hopelijk lukt het jullie om die te bereiken. En inderdaad, bereid je maar vast voor op veel drukte en veel mensen die foto's van jullie willen maken daar. Want voor hen zal niet alleen de Taj Mahal, maar zullen ook jullie een heuse attractie zijn. Maar goed, laat dat de pret niet drukken, gewoon genieten van al het mooie daar!
    Groetjes aan Anke en Marieke!

Liefs,
    Chris

• 11 Oktober 2009 - 18:28

'Kleine' Wieke:

Heee Karlijn,
    Wat gaaf dat je in India bent! En zulke heerlijke verhalen :D Ik zou zo met je mee willen!

Groetjes uit een regenachtig NL... :S